Wednesday, October 14, 2009

malunye...

kenapa saya perlu berasa malu???
a good Q indeed...

saya malu jika apa yang saya tulis dan not officially open for viewing was read by others...huhuhu..malu sangat...terkantoi pulak kisah ati dan lee tu...cam ne la bole tak perasan abang gi baca waktu raya hari tu...malu je kena gelak...nasib baik la abang tu jenis senyap-sunyi je orangnya...dan nasib baik la kak melati tu pun senyap je...x de la terbongkar kisah adik dia yang ntah-pape-ntah tu...malu...

saya malu jika apa yang saya buat dan katakan menjadi bualan orang...malu sangat2...lagi kalau orang mengata hal yang buruk dan mengaibkan...betapa lah teruknya diri ni rasanya...sangat teruk sampai orang mengata begitu sekali...mana lah akhlak yang baik yang mak ayah dok ajar sejak kecil tu...lagi malu jika nama mak ayah sekali naik bila kena kutuk...aduh...rasa bersalah sgt2 terhdap mak ayah...rasa sgt2 berdosa dgn mereka...

saya malu jika saya saya perlu bertemu atau berjumpa dengan orang yang jauh lagi baik dari saya dari segala segi...malu sebab mesti tak tahu nak borak apa...mesti mcm kaku semacam je...mesti rasa apa yang saya cakap semuanya kedengaran bodoh di telinga orang tu...mesti rasa cam kecik sgt(walau hakikatnya aku ni x kecik langsung)...mesti rasa macam semua perasaan bercampur baur...haru sgt2...x tahulah...lagi2 bila orang tu beria ingat saya ni baik la, comel la, itu la, ini la dan semua yang baik-baik belaka...mesti orang tu rasa cam x percaya kan...dan saya rasa malu bila orang tak percaya saya sebab i'm out of their expectation...sedih je...=(

saya akan sangat2 malu jika saya teringat semua perlakuan saya dalam sehari sebelum tidur...malu sebab Allah tengok segala kelakuan yang tak senonoh tu...saya malu sebab saya tak mampu berfikir sebelum buat sesuatu perkara...saya rasa malu sebab saya gagal menjaga akhlak seorang muslimah ketika di luar sana...saya malu sebab kadangkala menunjukkan keaiban diri sendiri tanpa sedar...saya malu bila ada orang tolong ingatkan saya yang perlakuan saya tu tak patut...saya malu bila saya beria-ia ingatkan orang tentang kebaikan tetapi saya sendiri pun sebenarnya sama je, bukan baik pun malah lebih teruk...saya malu bila melihat adik-adik yang jauh lebih muda dari saya lebih mampu bertindak serasional yang boleh sedangkan saya pada usia sebegini masih tak mampu menjadi serasional itu...saya malu bila saya ni seolah terhegeh-hegeh mengejar sesuatu yang sebenarnya tidak membawa kebaikan kepada saya...dan saya sangat malu dengan diri sendiri kerana mendamba seorang teman hidup yang baik sedangkan saya sendiri begitu banyak khilafnya...

seorang lelaki yang pemalu adalah baik tetapi seorang wanita yang pemalu adalah lebih baik...

cukupkah sifat malu yang ada pada diri saya ni???tepuk dada tanya diri sendiri...pada saya rasa malu itu masih belum cukup 'melitupi' seluruh diri saya...kerana saya masih menampakkan sisi jahiliyah yang sangat banyak tu di mata semua orang...bagaimana hendak menyemai akhlak yang baik jika diri sendiri masih menyimpan sisi jahiliyah itu dan dipertontonkan kepada orang ramai???bukankah tak malu namanya tu...itu baru salah satu je ciri-ciri akhlak seorang muslimah yang saya dapat kutip dr fatie, wanie, syasyi dan adik-adik yang sudi berkongsi ilmu...yang lain-lain tu kalau di'evaluate' mesti lagi dahsyat tahap merudumnya...aduh...malunya aku...

No comments:

Post a Comment