Saturday, February 21, 2009

12-19 feb

at this date...i'm away...oversea (ceh...cm jauh la sgt)...actually ikut educational tour...sekali la jalan2 ke negara orang...8 hari 7 mlm...lama gak la...tp worth the money, the experience and not to forget the shopping too(hahaha)...

sbgi pelajar postgrad di malaysia...kami berkesempatan meninjau beberapa buah institusi penyelidikan di tanah seberang ni...dan seterusnya berkongsi pendapat dan pengalaman tentang teknik pengendalian research, method, technology and etc...satu sahaja yang aku boleh katakan...mereka sebenarnya jauh lebih bijak dari kita...

kenapa aku kata begini???sebab in terms of peralatan, technology and machinery mereka memang jauh terkebelakang...kemudahan infrastruktur jauh la lagi...namun tu semua bukan halangan untuk mereka establish research yang bagus...peralatan utk research and testing (especially) adalah yang paling basic dan manual yang pernah aku lihat tapi benda2 ni sangat praktikal...applicable utk small scale research...lab scale...murah...dan yang penting mudah utk digunakan...betapa bijaknya me'modified' segala benda yang ada di sekeliling utk kegunaan research mereka...kreatif sungguh...ini yang aku lihat di salah sebuah institusi pengajian tinggi di sana...

dan sbgi pelajar di bidang perkayuan...aku sangat sedih apabila melihat research centre di sana dipelopori oleh golongan yang berusia...hampir 95% stafnya berumur 45 and above...yang muda2 boleh dibilang dengan jari...aku berfikir...alangkah ruginya jika research centre ni nanti klu semua yg dah berusia ni pencen...mana nak cekau penyelidik yg berpengalaman setaraf ngan mereka???sayang sekali pelapis mereka seolah-olah tak de langsung...aku bersyukur sebab di negara kita...research centre (in my field) byk melatih pelapis-pelapis baru untuk mewarisi ilmu dan kepakaran yang dah sedia ada...

boleh kata lawatan kali ini menginsafkan...betapalah aku di Malaysia ni sering merungut mesin rosak la...calibration lari la...mcm2 masalah la lagi...tp bila ke negara lain...barulah nampak...betapa bertuahnya aku di sini...semuanya ada...lengkap...tu pun nak merungut byk...Astaghfirullahal'azim...byk betul kekhilafan...klu nak dihitung...

sekarang...aku lebih byk bersyukur...dan menggunakan apa yang ada sebaiknya...menghargai semua yang ada di sekeliling...sebab tak semua orang dapat apa yang aku ada ni...tak semua merasa kesenangan yang aku rasai skrg ni...Alhamdulillah...

No comments:

Post a Comment