Tuesday, May 12, 2009

kwn-kwn, kerja dan reunion???...

suatu kemujuran aku smbg blajar...betul ke???aku kira ini adalah satu kemujuran...kerana aku tak perlu berfikir sehabis akal untuk mencari pekerjaan yang sesuai (benarkah???)...cuma kata2 aku...yg smbg study ni...

aku melihat kwn2 yg enggan meneruskan pengajian dgn alasan otak dah tak mampu menerima pelajaran lagi...mereka berusaha sehabisnya untuk mendapatkan pekerjaan yang org kata worth it dgn kelulusan...ada yg dpt gstt (guru sandaran tak terlatih), ada jugak yang asyik pergi interview ke sana ke mari tapi belum beroleh apa2, ada yang terus apply dpli (diploma perguruan lepasan ijazah), ada jugak yang menerima tawaran sebagai pegawai kontrak di jabatan kerajaan, ada yang kerja2 kampung membantu ayah di kebun, ada yang bekerja dari bawah sebagai pembantu makmal sebelum melanjutkan pengajian, ada yang menjadi pembantu penyelidik sebelum meneruskan projek tersebut sbgi research utk melanjutkan pelajaran,ada yang sukarela berpindah bidang ke bank2 utk bekerja, tak lupa yang jadi babysitter tak rasmi utk kakak masing2...mcm2 lg...

itu kwn2 aku...aku ni bgmana pula halnya...aku berkesempatan bercakap dgn seorg yg aku umpamakan seperti abang sendiri...dia kata bdk fresh graduate yang smbg master ni bodoh...sbb dia tak tahu apa yg dia nak buat sbnrnya...mereka sambung master sbb lecturer offer...mereka x tau pon significant research tu kepada industry...kepada pembangunan negara...should be lepas grad keje...tgk apa yg ada dlm industry...apa yg lacking...apa yg perlu ditambahbaik...barulah came out dgn idea utk enhance apa yg ada through research...aku mmg terkilan habisan dgn kenyataan itu...sbb aku tahu apa yang aku buat...apa contribution aku dlm industry...apepon...aku berterima kasih dgn pandangan dia...dia bg 'wake up call' utk org2 cm kami ni...bg kitorang sedar...apa sbnrnya tujuan smbg study ni...kenapa org cm kami ni penting...n the very important lesson...never let anyone 'use' you for their own good...

kwn2 aku ada nak wat reunion next year...around Mei in KK...but...i might not come...x dpt cuti...byk keje...call my bestfriend...dia kata diapon x dpt dtg...sbb x dpt nk minta cuti...apa ada pada reunion???sedangkan diluar reunion tu sendiri pertemuan dgn kwn2 lebih selesa dan mesra...ntah la...apa fungsi reunion ni???utk bertemu kwn2 lama???kot la...tp aku x merasakan reunion tu adlh masa bertemu kwn2 lama...sbb aku x berkesempatan jumpa kwn2 yg aku sgt rapat waktu reunion...aku jumpa my nest friend pon diluar waktu reunion kitorg...so cm ne tu??? i prefer to called my meeting with bestfriend as a reunion as compared to gathering everyone with my bestfriend absent...cliche, horny yet true...i'm not that open a friend...but i do be honest with each of them...if happen to be they are reading this post...i'm sorry guys...i'm not coming next year...

No comments:

Post a Comment