Wednesday, April 29, 2009

peranan kita...

saya seorang pelajar...peranan saya ialah belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat keputusan yang cemerlang...supaya boleh dapat kerja yang bagus..gaji besar...
ini pandangan orang biasa...pelajar yg biasa2 saja...kenapa begitu???kerana kita dididik dengan 'mindset' sebegini...tp...benarkah itu saja peranan saya sebagai pelajar???mari tengok apa yang saya fikir setelah 17 tahun menjadi seorang pelajar...

saya seorang pelajar...pada masa yang sama saya ialah seorang muslimah...juga seorang anak...seorang adik jika di rumah...seorang kakak di kalangan roomate...seorang pembimbing utk student yang final year project...saya juga merupakan seorang pekerja...saya 'tukang jaga kebersihan lab'...saya kadang kala menjadi seorang tukang masak...ada kalanya menjadi motivator...menjadi pengacara majlis juga pernah...byk sekali jika ingin dihitung...

sbgi pelajar...sy belajar...sy diajar mengajar org yg kurang mengetahui...sy belajar guna mesin2 yg x pernah pki...sy belajar bekerja dlm tekanan...sy belajar berurusan dgn pihak atasan dan belajar berhati-hati dgn politik pejabat...saya belajar utk bersabar...belajar utk jd 'persistence' walaupon projek sangat susah nak di buat...belajar jadi degil dan tegas dgn penjaga bengkel...belajar menjadi keras seperti lelaki bila bekerja...belajar menjalankan tugas dgn istiqamah...belajar byk benda...bukan utk 'membijakkan otak' semata-mata...tapi belajar dgn kesemua deria yang ada...

sbgi muslimah...sy wajib menutup aurat...saya wajib menunaikan semua yang dituntut...saya wajib mencegah yang mungkar dan mangajak kepada yang makruf...saya dituntut berbaik dgn jiran tetangga...saya wajib memelihara ukhuwah dgn sahabat handai...saya wajib menjaga kebajikan ibu ayah...wajib menambah ilmu fardhu 'ain yg tak seberapa ni...sepatutnya menjadikan Rasulullah s.a.w dan para sahabat sbgi ikutan...harus pandai menjaga akhlak...dan byk lg yg x mampu diungkap kesemuanya...

sbgi anak...saya wajib mematuhi dan mendengar kata mereka selagi tak bertentangan dengan Islam...x memburuk2kan keluarga dgn sesiapa...sentiasa mendengar dan menghormati pendapat dan pandangan mereka...mengambil kata2 mereka sbgi panduan, dorongan dan sokongan...tak membelakangkan mereka ketika membuat sebarang keputusan...dan yang paling penting...memenuhi keinginan mereka, mengikut kemampuan kita la...

sbgi seorang sahabat...kena pandai jaga hati kawan2...WAJIB MERAHSIAKAN APA2 RAHSIA YANG TELAH DIAMANAHKAN...membantu dikala susah dan bergembira dgnnya dikala senang...sentiasa menghormati pendirian dan pandangannya...sentiasa bekerjasama dgnnya jika ada apa2 yg perlu dibereskan bersama-sama...byk lg...sy x larat nak listkan...

sbgi sesiapapon kita...kenalah bgtau diri sendiri apa yg patut dan tak patut...sy sendiri pon byk khilafnya...agak2 org maafkan sy tak klu sy tersalah buat pape pon... sy pon tak tahu...bl dah terlupa peranan...kenalah tanyakan org lain...tanyakan diri sendiri...adakah peranan aku dah kujalankan sepenuhnya...sy sendiri pon tak tahu...mari kita muhasabah dan evaluate balik diri kita...



No comments:

Post a Comment