Monday, January 25, 2010

kita...

hidup tidak selalunya indah
langit tak selalu cerah
suram malam tak berbintang
itulah lukisan alam

apa yang terjadi tak semua benda yang kita ingini...
terima dengan hati yang terbuka...
kita merancang, Allah merancang dan Dia sebaik-baik Perancang...sesungguhnya kurnian dariNya itu adalah yang terbaik untuk kita...belajar untuk menerima dan belajar dari apa yang terjadi...insyaAllah terserlah hikmahnya kelak...

seindah hati ini...
indahnya bak permadani taman syurga
seindah hati kita
walau kita kan terpisah

bertemu, berpisah lumrah kehidupan
rasailah semua rasa yang ada...gembira, sedih, bahagia, kecewa dan sebagainya...rasa itu akan membantu kita mengenal jalan yang kita sedang lalui...dan dengan rasa itulah kita mula memahami hakikat kita perlukan teman, kawan, sahabat di sekeliling...rasa itulah yang membantu kita memandu jalan hidup agar terus lurus ke hadapan...rasa itulah yang memandu hati agar terus membuat keputusan yang terbaik, tak putus-putus mengucap syukur padaNya...rasa itulah yang memandu minda kita agar menjadi lebih matang...rasai, gunakan sebaiknya rasa itu...seperti pesan alim ulama gunakan sepenuhnya lima perkara sebelum tiba yang lima...

aku kembali kerana masih
mencari yang hakiki...sinar pasti

kasih suci yang abadi...

ada kala...pandanglah ke alam di mana kita masih muda...dikala makan,pakai semua sudah tersedia...oleh kedua orang tua yang sangat berjasa...
di saat kita perlu bantuan, mereka hulurkan...di saat kita resah gelisah, mereka menenangkan....di saat kita takut, mereka bantu selamatkan...di saat kita perlukan apa-apa sahaja, mereka usaha untuk dapatkan...
tanpa kasih mereka, tidak lah kita lahir menjenguk dunia...tanpa penat jerih mereka tidaklah kita berpijak di mana kita berada kini...kasih mereka kasih suci...abadi...restu Allah mengiringi jika mereka merestui, insyaAllah...
kasihilah, sayangilah, hormatilah, kembalilah pada mereka...tiada kasih yang lebih suci antara manusia melainkan kasih dan sayang pada dua ibu ayah...

duhai pendampingku
akhlakmu permata bagiku, buat aku makin cinta
tetapkan selalu janji awal kita bersatu
bahagia sampai ke surga

dan buat peneman hiduku di dunia...aku hanya insan biasa yang tiada kelebihan apa-apa...aku tak pernah berharap apa-apa darimu, dan aku harap kau juga begitu...temani aku sepanjang hidupmu...ajari aku sesuatu yang takkan dapat aku lupai...bimbing aku supaya aku tidak lari dariNya...jadikan aku sebagai seorang yang mencintaimu kerana cintaNya...bantulah aku, yang serba tak ada apa-apa ini...dan terima kasih...terima kasih kerana melihat kelemahan ini sebagai pelengkap diriku yang serba tak sempurna...

ku akui kelemahan diri
ku insafi kekurangan ini
ku kesali kejahilan ini
terimalah...terimalah...terimalah
taubatku ini...

hanya padaMu aku memohon, hanya padaMu aku meminta pertolongan...
semoga hati ini tak pernah lupa padaMu...semoga lidah ini tidak pernah berhenti mengucap syukur padaMu...semoga tubuh ini tidak pernah berhenti memberikan khidmat padaMu...semoga akal ini akan terus berfikir, menelaah tentang kekuasaanMu...semoga jiwa ini tetap segar dengan kasih sayang dariMu...semoga rahmatMu senantiasa mengiringi hidupku...Amin




untuk aku, kau dan sesiapa sahaja yang membaca...
kita bukan siapa-siapa...kita cuma berstatus hamba yang cuba untuk hidup rukun damai di atas pentas dunia ciptaanNya




Nasyid & Lagu:
Lukisan Alam-Hijjaz

Sebiru Hari Ini-Edcoustic
Nur Kasih- Yasin
Duhai Pendampingku-Edcoustic
Taubat Seorang Hamba-Hafiz Hamidon feat Irsyadee

No comments:

Post a Comment