Tuesday, July 21, 2009

bina jati diri yang kukuh...

hujung minggu lepas...ikut kem bina insan...
kenapa kena ikut kem sebegini???soalan2 ni ditanyakan oleh adik2 sepersatuan yang agak ragu-ragu utk menyertai kem sebegitu...aku cuma sengih sambil bermonolog dlm hati...sbb aku ni bknnya bagus...x tahu tahap mana lah jatidiri aku ni...mesti tak kukuh lg...tp biasalah...dlm hati je la aku jawab...

smpi kem...awal2 dah kena denda...dah kena maki...dah kena jerkah...tapi aku tak rasa nak marah lgsg2...kenapa???sbb apa yg mereka marahkan tu semuanya betul...aku yang tak baca habis surat jemputan...aku yang tak kisah semua2 peraturan yang ditetapkan...aku sendiri cuai...bodoh sombong...tak tahu tapi tak reti nak tanya...semuanya betul...sekarang baru boleh nampak...bila ikut kem sebegini...

mahalkah harga sebuah kemaafan???tak mahal sebenarnya...cuma kita yang tak reti nak mengucapkan kata MAAF...SAYA MINTA MAAF...sbb semua ego...bila buat salah tak reti nak minta maaf...kenapa tak nak minta maaf???sbb semua rasa bila buat salah semua kena hukum...bygkanlah kalau Allah cm tu...kita buat salah kecil, terus kena hukum tanpa diberi peluang utk meminta maaf dan menginsafi kesalahan sendiri...habislah kita...rasa dah x hidup lagi dah atas muka bumi ni...tapi Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...Dia sentiasa memberi peluang kepada kita untuk memohon keampunan atas setiap kesalahan yang kita lakukan...kalau dengan Allah pun kita susah nak memohon keampunan, inikan pula dengan sesama manusia...sbb tulah kita ni sombong...dahlah bodoh, sombong pulak tu...cm ne nak hidup aman damai kalau asyik nak menyalahkan orang dan asyik x nak memaafkan org lain???

ini ruangan 'self reflection'
untuk aku, kau dan semua orang yang membaca...
fikir-fikirkanlah...renung-renungkan...
marilah kita ubah klu benda ni mmg ada kt kita...

jazakallah...

No comments:

Post a Comment