Monday, March 2, 2009

kenapa saya suka baca novel...

this Q...dah ramai sgt yg tanya...tp aku diamkan aje...
malas nak cakap...sbb klu ckp pon perception org tak berubah...
org yg suka baca novel ni jiwang...jiwa halus...cliche sungguh...
aku baca novel...dr dulu smpi skrg...tp novel yg aku baca pon berubah mengikut masa...
dulu aku suka baca novel yg happy ending...dreamy...
skrg...aku suka baca novel yg boleh bagi knowledge...yg byk input...yg bole diambil teladan...dan kisah yg sebenarnya jadi dlm komuniti kita tp kita tak perasan...
byk isu...yg bole ditulis...yg bole diselami...yg bila di ceritakan dlm novel baru kita nmpk n buka mata...
writer pon aku memilih...sgt memilih...especially malay novel...
my favourite...hlovate...novel dia sempoi...ayat dia buat org gelak manjang...tp isi dia mantap...byk selit isi buku ilmiah...hadis...terjemahan ayat2 Al-Quran...yg relevan ngan citer dia...aku suka...
tp aku pon baca gak novel writer lain...
bila baca novel...aku suka baca pengalaman watak tu...cara dia handle problem...n etc...
klu diadun ngan jln citer yg menarik mmg la bonus...
n aku tgk dah byk citer yg wat ala-ala ayat2 cinta...
at a point nmpk la writer skrg ni byk menerapkan unsur2 agama dalam penulisan...satu perkembangan yang baik...tp aku harap jgnla jadikan cinta semata-mata sbgi jln citernya...
jadikan kisah cinta tu cuma sbgi sampingan sahaja...itu lebih baik...

aku menulis ni bukannya nak mengutuk...tapi peringatan utk diri sendiri...yg ada niat utk tulis novel sendiri...
membaca novel ni escapisme utk aku...so kena la cari novel yg berkualiti dan worthy...
beli novel bukan setakat nak hiburkan hati...tapi kalau boleh biar dpt pengajaran yg applicable utk hidup sendiri...
dan aku sentiasa ingatkan diri sendiri...walaupun novel selalunya akan ada happy endingnya...tp benda ni tak semestinya sentiasa berlaku di alam REALITI...
sbb kita akan sentiasa diuji...dan ujian itu akan membuat kita lebih kuat utk hari-hari yg akan datang...


No comments:

Post a Comment